Tűzgyűrű: Kritika

2013.07.19. 19:29

945767_514153755314702_1403818254_n.jpg

- Eredeti cím: Pacific Rim

- Műfaj: Akció, sci-fi

- Rendező: Guillermo del Toro

- Forgatókönyv: Guillermo del Toro, Travis Beacham

- Szereplők: Charlie Hunnam, Idris Elba, Rinko Kikuchi

 

Elképesztő várakozásokkal ültem le a Pacific Rim elé. Nem alaptalanul. Del Toro az egyik kedvenc rendezőm, nagyon szeretem a munkáit, most pedig, a megszokott sötét fantasy-k helyett, egy látvány orientált sci-fivel rukkolt elő. Én pedig imádom a sci-fi műfajt, ha pedig robotok is vannak benne, már rá is vetem magam. A film, már a trailer-ek megjelenésekor kapott hideget-meleget. A legtöbben azt kritizálták, hogy ez csak egy Godzilla Vs. Transformers lesz. Mások szerint, pofátlanul nyúlja a Neon Genesis Evangelion című anime-t. Az utóbbi egyébként nettó hülyeség, mert az anime egy lélektani dráma volt, a Pacific Rim-ben pedig az akciókon van a hangsúly és nem a lelkizésen. Hála az égnek! Szóval, a héten leültem megnézni, a két órás CGI orgiát, és azt kell mondanom... Én maximálisan meg voltam elégedve a filmmel, minden hibájával együtt.

 

995703_533769426689359_1491047175_n.jpg

A nem túl távoli jövőben, egy dimenzió kapu nyílik a Csendes-óceánban, amiből egy idegen faj érkezik, a Kaiju-k. Ezeket az óriási lényeket, a hagyományos harci eszközökkel, hónapokig tart elpusztítani, így a világ nagyhatalmai összefognak és beindítják, a jaeger projektet. A jaeger-ek hatalmas robotok, amiket két pilóta irányít, és ezekkel kezdik levadászni a szörnyeket. Ilyen pilóta Raleigh Becket és testvére Yancy. Ők ketten irányítják Gipsy Danger-t (nem röhög!), és már jó pár kaiju-t legyőztek. Sajnos megtörik a sikerszéria, amikor egy combosabb kaiju-val akadnak össze. A harcban megsemmisül Gipsy (de most, miért nevettek?) és Yancy is életét veszti. Raleigh extra traumát szenved el, mivel a pilóták agya össze van kapcsolva, ugyanúgy élte át a halál pillanatát, mint a testvére. Ezért visszavonul, de néhány évvel később, egykori főnöke megkeresi, mert van egy terve, amivel végleg kiüthetik a szörnyeket.

 

Pacific-Rim-Photo-53.jpg

A film hibáival kezdeném, mert bizony van! Nem is kevés. Fentebb már említettem, hogy a pilóták agya össze van kapcsolva. Egyikük a robot jobb, a másik pedig a bal agyféltekét teszi ki. Ilyenkor megosztják egymással az összes emléküket, de akár a sajátjukat is újra átélhetik. Ez egy baromi jó ötlet és foglalkoznak is vele, csak szerintem nem eleget. Picit jobban belemehettek volna a részletekbe, kicsit jobban kidolgozhatták volna. Igazából csak egy fontosabb jelenet köthető ehhez az ötlethez, ami egyébként érdekes is, de ebből több mindent ki lehetett volna még hozni, véleményem szerint. A film másik nagy problémája az, hogy sablonos. Ezt a történetet más csomagolásban, de már láthattuk. Az ex-katona, akit egy trauma ért, visszatér egy utolsó küzdelemre. Ennyi. Ez a sztori váza, és erre húzták rá az óriás robotok vs. óriás szörnyek koncepciót. Meglepetést nem fog nyújtani a történet, bár van egy-két érdekesebb fordulat, amire én azért nem számítottam.

 

pacific-rim-kaiju-remedies-viral.jpg

A karakterek is sablonosak. Van itt ugye, a már említett visszavonult főhős, a karizmatikus főnök, aki pár szép szóval már vissza is tereli a harcba Raleigh barátunkat. Bizonyítani akaró újonc (dögös japán kiszerelésben), beképzelt rivális stb. Nincs új a nap alatt, ahogy szokták mondani. Viszont engem személy szerint ez nem zavart. Mert a színészek amennyire kellett, komolyan vették a szerepüket és nem játszották túl a karaktereket. Átlagosan alakítanak átlagos figurákat. Nem idegesítőek, némelyikük még szimpatikus is, bár kedvenc egyikükből sem lesz. Nem voltak problémáim velük. Két kivétel van csupán. A két tudós. Emberek... Komolyan mondom, amikor ezek megjelentek a filmben, én gyilkolni akartam! Ők gyakorlatilag, végigripacskodnak minden egyes jelenetet, amiben benne vannak, eléggé idegesítőek. Szerencsére minimális a szerepük. Vártam a pillanatot, amikor felfalják őket. Egy kis érdekesség, a filmben cameo-zik, a legnagyobb spanyol. Na, ki találja/találta meg?

 

pacific_rim-1.jpg

Szóval igen, a történet közepes, a karakterek is átlagosak, a világ lehetne részletesebben bemutatva és van pár átgondolatlan dolog is. Ezek tények, le is vonhatnának a film értékéből. Ez viszont nálam elmaradt. Miért? Mert ez a film valami veszett szórakoztató! El nem tudom mondani, mikor éltem át hasonlót utoljára. Emlékeztek még arra, amikor kisgyerekként akció figurákkal játszottatok? Elképzeltétek, hogy a harcosok mindent elpusztítanak maguk körül? Na, Del Toro ezt nyújtja nekünk, a Pacific Rim-mel. Nem csak ímmel-ámmal, hanem elképesztően nekifeszülve, a filmtörténelem legdurvább és legkidolgozottabb CGI akcióival. Talán túlzásnak hat, de én ezt így kimerem mondani. Életemben nem láttam még ilyet, amit Del Toro-ék összehoztak effektek és vizualitás terén, az szerintem filmes mérföldkő. Ebben a két órás moziban, hajóval ütnek le szörnyeket, konténerekkel pofozkodnak. Gigászi és elképesztő akciókat tolnak a pofánkba, amik még izgalmasak is! Nem gondoltam volna, hogy 2013-ban, még lehet igazán újat mutatni akciók és látvány terén. Főleg nem az Acélember után, de a túlsúlyos mexikói elég lazán félrepöckölte, a lassítások nagymesterét. Mindehhez még hozzá jön, a remek filmzene is. Ami idén, az egyik legkiemelkedőbb! Epikus, elképesztően hangulatos, akárcsak a film és önmagában (mármint a film nélkül) is bőven megállja a helyét és hallgattatja magát. Most is az megy nálam.

 

Pacific-Rim-Con-Footage-HD-3062.jpg

A film nagyjából két órás. Teljesen lineárisan halad előre. Megismerjük az alapszituációt, ezután rögtön kapunk egy harcot. Majd nagyjából a film feléig egy hosszabb felvezetés van. Itt mutatják be a karaktereket. Ez sokaknak túl hosszadalmas és unalmas lehet. Engem egyáltalán nem zavart, tetszett, hogy hagynak időt az ilyen dolgokra is. Aztán a film második fele, szinte végig zúzás! Nem hülyéskedek, ezután szinte akció, akció hátán van. Nagyvárosban, levegőben, vízben, víz alatt (WTF?!). Igaz mindegyik éjjel, de nekem nem volt vele problémám. Így is olyan látványt kaptam, amit eddig még soha! Az akciókról érdemes tudni, hogy egyáltalán nem gyorsak, mint mondjuk a Transformers-ben és nem is ráncigálják a kamerát sem. Epilepszia veszély máris elkerülve. Mivel robosztus méretű lények küzdenek egymással, minden kicsit lassabb, ezzel együtt pedig követhetőbb. Ezt elronthatták volna azzal, hogy spórolnak a CGI technikával és egy-egy jelenet csúnyább lett volna, mint a többi. Hát nem! Pontosan tudták ezt az alkotók is és bizony tettek is ez ellen! Nincsenek gyengébb effektek, itt minden, a legapróbb részletekig ki van dolgozva! Csak magamat tudom ismételni, elképesztően erős a látványvilága a filmnek.

 

1017680_533768066689495_419368227_n.jpg

Hangulatában sem marad el a Pcific Rim, a látványától! Ha az első pár percben elkap a film atmoszférája, akkor máris megvett kilóra. Én például így jártam. A film egyébként rettentő mély tisztelettel adózik a régi szörnyfilmek előtt. (A kaiju névválasztás sem véletlen) Amik ugye, leginkább Japánból érkeztek. Azoknak, akik nem tudnák, hogy miről is van szó: Vannak ezek a régi, leginkább fekete-fehér filmek, például a Godzilla, Godzilla Vs. King Kong (nem vicc, ilyen is van), amiknek semmi célja nem volt, csak az, hogy óriási lények pofozkodnak egymással. Mára ezek az alkotások, a nevetséges kategóriába tartoznak. Kezdetleges jelmezeik és effektjeik miatt és bizony, szépen-lassan, de ki is haltak. Del Toro viszont úgy gondolta, hogy van kereslet az ilyen filmekre még, csak kicsit tuningolni kell őket. Látványban, ezt kifogástalanul véghez is vitte, a többiben annyira nem sikerült neki, de nem baj. Majd a folytatásra ügyesebbek lesznek. A mexikói rendezőről egyébként érdemes tudni, hogy iszonyatosan nagy rovar és robot mániás. Rovar imádatát már többször is kiélte, elég végignézni a filmográfiáján. Robotokhoz való rajongását ez idáig nem igazán láttuk. Hát, most kamatostul bepótolta. Örülök neki!

 

7-12PacificRimLead.jpg

Tökéletes film-e a Pacific Rim? Nem. Van-e ilyen film? Nincs. Szórakoztató-e? Az. Mocskosul! Én imádtam ezt a filmet, minden hibájával, minden sületlenségével együtt! Gyermeki lelkesedéssel ültem végig a teljes játékidőt, széles mosollyal az arcomon, vagy éppen tátott szájjal. Tudom, részlehajló vagyok és elfogult. Belátom, én akkor sem tudok ennél kevesebb pontot adni erre a filmre. Tuti, hogy év végén toplistás lesz nálam. Tuti, hogy meg fogom venni, DVD-n, de lehet, már Bluray-en. Tuti, hogy a hétvégén újra megnézem! Várom a folytatást, de veszettül!

 

10/10

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása